Zasadniczo są trzy systemy stałego zwiększnia mocy silników tłokowych: system wolnossący (N/A), system doładowujący (TURBO) i system regulacyjny (CHIPTUNING). A także jeden system chwilowego zwiększania mocy, popularnie zwany (NITRO).
Wolnossący system N/A realizuje wzrost mocy poprzez zwiększanie obrotów mocy maksymalnej i stopnia sprężania. Doładowujący system TURBO realizuje wzrost mocy poprzez zwiększanie ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym. Regulacyjny system CHIPTUNING realizuje wzrost mocy poprzez stosowne regulacje ciśnienia doładowania wraz ze stosownymi zmianami w mapach paliwa, zapłonu i jeśli to możliwe również w ustawieniach rozrządu. Przy czym zastosowanie wyłącznie CHIPTUNINGu w seryjnych silnikach wolnossących (N/A) w zdecydowanej większości przypadków robi głównie dobre wrażenie, gdyż seryjne mapy wtrysku paliwa i zapłonu najczęściej są tak dopracowane, że drogą ich modyfikacji nie da się podnieść mocy, a jeśli już to w stopniu bardzo niewielkim.
Natomiast dopalaczowy system NITRO realizuje chwilowy wzrost mocy silnika poprzez spalanie dodatkowej porcji paliwa dzięki utleniaczowi jakim jest podtlenek azotu N2O.